teveel gedronken kater voorkomen

Heb je ‘m flink geraakt gisteravond en moet je nu op de blaren zitten? Hoofdpijn, futloos of misselijk? Als je helemaal goed los bent gegaan, dan heb je ze waarschijnlijk allemaal. Jackpot! Hopelijk kan je nog net wat energie vinden om dit artikel te lezen. Je vindt hier namelijk de 9 ultieme tips om van je kater af te komen. Je gaat er geen spijt van krijgen.

#1 Uitslapen

Hé, wie heeft gezegd dat alle anti kater tips vervelend zijn?! Je lichaam herstelt het beste tijdens je slaap. Probeer daarom ze lang mogelijk te slapen. Toch vroeg wakker? Neem een glas water en eventueel wat te eten en duik daarna gewoon weer je bed in.

#2 Drink veel water

Drink water, water en nog eens water. Alcohol stimuleert de vochtafdrijving waardoor het lichaam uitdroogt. Door dit vochtverlies voel je je de volgende dag slap en moe en heb je een droge mond. Het is dus goed om je lichaam weer te hydrateren. Dat werkt het beste door veel water te drinken.

Je kan ook kiezen voor een glas lauw water met citroensap. Citroen bevat vitamine C, stabiliseert je bloedsuikerspiegel en voert daarnaast de gifstoffen in je lichaam beter af. Als je erg misselijk bent, kan thee met gember ook verzachtend werken.

#3 Frisse lucht

Met een flinke bonkende hoofdpijn zal je hier niet direct op zitten te wachten. Maar één ding is zeker: de lucht die nu in je slaapkamer hangt, gaat je hoofdpijn zeker niet verhelpen. De combinatie van frisse lucht en beweging is een uitstekende manier om van je kater af te komen. Een klein rondje over het strand of door het bos doet wonderen.

#4 Neem een ontbijtje

Met een kater heb je meestal de behoefte aan vet eten. Doe maar niet! Dat gaat je helaas niet helpen. Kies liever voor een van de volgende opties:

  • Een eitje. Gekookt of gebakken maakt niet uit. In eieren zitten aminozuren (zoals cysteïne) die de functie van je lever verhogen en helpen bij de afbraak van gifstoffen. Daarnaast geven eieren je nieuwe energie en zorgen de eiwitten bij het herstel van je spieren. Perfect anti-kater voedsel dus!
  • Een banaan. Bananen bevatten veel magnesium. Magnesium zorgt ervoor dat bloedvaten kunnen ontspannen en dat laat je hoofdpijn verdwijnen. Daarnaast bevatten bananen kalium en vitamine B en brengen ze je maag tot rust.
  • Volkoren producten, zoals bijvoorbeeld brood. Alcohol ontregelt je bloedsuikerspiegel waardoor je een slap en futloos gevoel ervaart. Volkoren producten zorgen ervoor dat jouw bloedsuikerspiegel weer op pijl komt en daardoor voel je je veel fitter.

#5 Neem paracetamol

Heb je een kater in de categorie Champions League, dan is een paracetamol mogelijk je enige redding. Paracetamol is een pijnstiller en dat is precies wat je op dat moment nodig hebt. Let er wel op dat je paracetamol neemt en geen aspirine. Aspirine bevat acetylsalicylzuur en dat is niet goed voor je lever en nieren als je veel alcohol gedronken hebt.

#6 Duik onder de douche

Even lekker alle ellende van je afspoelen. Je voelt je meteen een stuk frisser. Het allerbeste is om afwisselend met koud en warm water te douchen, maar dat is voor de echte bikkels.

#7 Seks

Last but not least: seks! Ook niet iets waar je bij een dikke kater direct op zit te wachten, maar het helpt echt. Wetenschappers hebben namelijk aangetoond dat tijdens een vrijpartij endorfines vrijkomen die je hoofdpijn verminderen. Daarnaast maak je tijdens het seksen oxytocine aan. Een kalmerende stof die er voor zorgt dat je makkelijker in slaap valt. Kan je daarna gelijk je roes verder uitslapen (zie tip 1).

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Je bent vergeten een reactie in te vullen!
Vul hier je naam in