Het delen van je Netflix-account per direct verleden tijd?

-

- Advertentie -

Het jachtseizoen is geopend. Netflix gaat actie ondernemen tegen mensen die hun Netflix-account op een ongeoorloofde manier delen. Je leest hier wat het voor jou betekent en wat voor alternatieven er zijn.

Bij Netflix heb je de keuze uit verschillende abonnementsvormen met verschillende tarieven. Afhankelijk van je abonnement kun je op één, twee of vier apparaten tegelijk streamen. Op die manier kun je dus je abonnement met anderen delen. Nothing on the hand hoor ik je denken. In de voorwaarden van Netflix staat echter dat de mensen met wie je het abonnement deelt samen in één huishouden moeten wonen. Daar hebben ze tot op heden niks mee gedaan, maar daar komt nu verandering in. Deel jij jouw Netflix-account met familie, vrienden of collega’s? Dan ben je in overtreding. Boefje!

Geen paniek. Je bent zeker niet de enige. Het delen van accounts gebeurt op grote schaal en daardoor loopt Netflix een hoop geld mis. En aangezien de streamingdienst in 2022 voor het eerst in 10 jaar te maken kreeg met een teruglopend aantal abonnees, werd het voor Netflix tijd om daar een stokje voor de te steken. Wat gaat er veranderen?

Verificatiecode voor apparaten buiten de hoofdlocatie

Netflix gaat controleren of alle apparaten inloggen vanaf hetzelfde adres (de hoofdlocatie). Is dat niet het geval, dan kunnen ze de eigenaar van het account een verificatiecode sturen. Deze code moet dan binnen 15 minuten ingevoerd worden op het apparaat dat ingelogd is van buiten de hoofdlocatie. Naar verwachting heeft het apparaat met deze code tijdelijk weer toegang tot het Netflix-account, maar na verloop van tijd zal er opnieuw een code ingevoerd moeten worden.

Blijf een apparaat herhaaldelijk en over een langere periode inloggen van buiten de hoofdlocatie, dan volgen er mogelijk andere maatregelen. Zo zou Netflix bijvoorbeeld het apparaat kunnen blokkeren. Deel je nu je account met mensen die niet op hetzelfde adres wonen, dan ga je vroeg of laat te maken krijgen met deze maatregelen.

- Advertentie -

Alternatieven als het delen van je Netflix-account niet meer mag

Kun jij je account op dit moment al niet meer delen? Of wil je niet wachten tot Netflix maatregelen neemt? Dan zijn er 2 oplossingen, waar helaas wel wat extra kosten aan verbonden zijn:

1. Maak een nieuw account aan via profieloverdracht.

Profieloverdracht zorgt ervoor dat je alle gegevens van je bestaande profiel mee kan nemen naar je eigen nieuwe account. Op die manier behoudt je je kijkgeschiedenis, aanbevelingen, Mijn Lijst en al je instellingen. Op deze manier start je dus wel een eigen account en ga je zelf voor het abonnement betalen. Hoe werkt deze profieloverdracht naar een nieuw account:

  • Log via een webbrowser in op het account met het profiel waarmee je een nieuw account wilt starten.
  • Ga naar de pagina Account.
  • Selecteer in het gedeelte Profielen en ouderlijk toezicht het profiel waarmee je een nieuw account wilt starten.
  • Selecteer de link Overdragen in het gedeelte Profiel overdragen.
  • Voer het e-mailadres en wachtwoord in dat je wilt gebruiken voor het nieuwe account.
  • Volg de instructies op het scherm om de instelling van het account te voltooien.
  • Nadat we het profiel hebben overgedragen, is het nieuwe account klaar voor gebruik.
  • Koop een extra lidplek voor het bestaande account.

2. Koop op het bestaande Netflix-account een extra lidplek

    Accounteigenaren met een Standaard- of Premium-abonnement kunnen Netflix delen met iemand die niet bij hen woont door een extra lid aan hun account toe te voegen. Extra leden hebben hun eigen account en wachtwoord, maar hun lidmaatschap wordt betaald door degene die hen heeft uitgenodigd om een Netflix-account te delen. Een extra-lidplek kost op dit moment €3,99 per maand. Meer info over deze extra-lidplekken vind je bij Netflix.

    - Advertentie -