beste hardloopschoen

Mijn Asics hardloopschoenen hebben er alweer aardig wat jaartjes trouwe dienst op zitten. Tijd voor een nieuw paar. Maar hoe kies je de beste hardloopschoen?

Toen ik ooit lang geleden mijn eerste paar hardloopschoenen kocht, keek ik heel even of ze lekker zaten maar vervolgens vooral naar de looks: ze moesten er mooi uitzien. Inmiddels weet ik dat de allerbelangrijkste voorwaarde van hardloopschoenen is dat ze als gegoten moeten zitten. Daarnaast zijn er nog zat andere punten waar je op zou kunnen (en moeten) letten. In deze blog lees je alle tips die je gaan helpen bij het vinden van de voor jou perfecte hardloopschoen.

De maat

Houd niet vast aan de schoenmaat van je normale schoenen. De maten van hardloopschoenen vallen heel vaak anders. Bovendien zetten je voeten tijdens het hardlopen uit en is het dus verstandig om minimaal 6 millimeter ruimte over te houden tussen je grote teen en de voorkant van de schoen.

De breedte

Naast de maat is de breedte van de schoen (en van je voet) heel belangrijk. Er is niks zo vervelend als een loopschoen die te strak om je wreef zit. Je voet wordt afgekneld en krijgt te weinig bloed. Een schoen die te los om je voet zit, zorgt voor wrijving en daardoor blaren. Heb je dus smalle of brede voeten, vraag dan in de winkel naar schoenen met een smallere of bredere leest.

Pronatie

Ok, deze term heb je waarschijnlijk nog nooit gehoord. Geen probleem! Het wordt een beetje technisch, maar jouw manier van proneren kan van invloed zijn op jouw keuze voor de beste hardloopschoen.

Pronatie is een onderdeel van de natuurlijke bewegingen van het menselijk lichaam. Het verwijst naar de manier waarop je voet bij het landen naar binnen kantelt om de schok op te vangen. Pronatie breekt niet alleen de schok, maar helpt de voeten stabiliseren en zich aan te passen aan het terrein waarop je loopt. Je hebt hardlopers die proneren normaal (neutrale pronatie), hardlopers die proneren meer (overpronatie) en anderen juist minder (onderpronatie). Door een schoen te kiezen die de beste ondersteuning biedt bij jouw pronatietype, kan je het risico op blessures aanzienlijk verminderen. Maar hoe weet je wat jouw pronatietype is?

Er zijn 2 methodes om achter jouw pronatietype te komen. De eerste (en beste) methode is door een loopanalyse te laten doen in een hardloopwinkel. Veel gespecialiseerde sportzaken en hardloopwinkels bieden zo’n analyse gratis aan. De expert uit de hardloopwinkel laat jou een stukje lopen en maakt daar een video van. Aan de hand van de vertraagde videobeelden kan hij of zij bepalen wat jouw pronatietype is en welke hardloopschoen daar het beste bij past.

De tweede methode is door zelf naar het slijtagepatroon van je oude schoenen te kijken. Dit slijtagepatroon laat namelijk goed zien hoe je loopt en proneert. Ik raad je aan om voor de eerste methode te kiezen en een expert uit een hardloopwinkel je te laten adviseren. Ik heb het zelf ook laten doen en was erg blij met de adviezen die ik kreeg. Zelf conclusies trekken zonder dat je ergens veel verstand van hebt, kan je duur komen te staan. Je kiest misschien een hardloopschoen die niet goed bij je past met vervelende blessures tot gevolg. Voor degenen die toch iets meer willen weten over pronatie, volgt hier een korte toelichting op de 3 vormen van pronatie:

Neutrale pronatie

Tijdens het hardlopen land je op het midden of de buitenkant van de hiel en je zet af met het midden van je voorvoet. Er is sprake van pronatie, maar niet dusdanig dat de enkel naar buiten of binnen zakt.

Je zolen vertonen slijtage in een S-vorm: van de buitenkant van de hiel naar de grote teen.

Als je een neutraal pronatiepatroon hebt, kun je goed hardlopen op verschillende schoenen. Neutrale schoenen met demping stimuleren de natuurlijke bewegingen van de voet.

Onderpronatie

Onderpronatie (supinatie) is wanneer de voet weinig proneert. De buitenkant van de hiel komt in een grotere hoek op de grond neer. Hardlopers met onderpronatie zijn vatbaar voor blessures door schokken.

Meestal zie je de meeste slijtage aan de buitenkant van je schoenen. Ook kan in sommige gevallen het volledige bovenwerk van je schoenen naar buiten gedrukt zijn.

Voor onderpronators is het verstandig een neutrale hardloopschoen te kiezen met veel demping.

Overpronatie

Bij overpronatie maakt de buitenkant van de hiel in eerste instantie wel contact met de grond, maar vervolgens zakt de enkel naar binnen en volgt een afzet met de binnenkant van de voorvoet (in plaats van met de bal van je voet). Je voeten moeten vervolgens de stabiliteit herstellen. Hierdoor heb je kans op blessures (vooral knie en heup) en loop je minder efficiënt.

Bij overpronatie slijt de zool vooral aan de binnenkant van de hiel en de binnenkant van de voorvoet: bij je grote teen en de bal van je voet.

Iemand met overpronatie kiest voor schoenen met een gestructureerde demping en maximale steun. Zo voorkom je het inzakken van je enkel en is de belasting van je achillespees beperkt.

Het passen

Uiteindelijk komt het moment dat je naar de winkel gaat om loopschoenen te passen. Waar moet je op letten tijdens het passen van hardloopschoenen?

  • Gedurende de dag zetten je voeten altijd iets uit. Het is daarom verstandig om hardloopschoenen aan het einde van de dag te gaan passen. Ga je ze in de ochtend passen, dan heb je dus kans dat je te krappe schoenen koopt.
  • Zorg dat je tijdens het passen de sokken aantrekt die je ook tijdens het hardlopen draagt.
  • Trek beide schoenen aan. Je voeten zijn nou eenmaal niet identiek en je wilt dat beide schoenen lekker zitten.
  • Ren een stukje tijdens het passen. Geen ruimte in de winkel om een stukje te rennen? Vraag dan of je buiten een rondje mag doen.
  • Zorg dat er ongeveer 6 millimeter ruimte zit tussen je grote teen en de voorkant van de schoen. Meet dit als je staat (en dus niet tijdens het zitten). Tijdens het hardlopen zetten je voeten nog wat uit en dan heb je die ruimte dus echt nodig.
  • Zorg voor vergelijkingsmateriaal. Om een goede vergelijking te kunnen maken raad ik je aan om een aantal hardloopschoenen van verschillende merken te passen.
  • Laat je goed adviseren. Zeker in een speciale sportzaak of hardloopwinkel lopen experts rond die je goed advies kunnen geven.
  • Neem je oude schoenen mee naar de winkel. Nee, daar krijg je geen inruilkorting voor ;-). De expert in de winkel kan aan het slijtagepatroon zien wat voor pronatietype je hebt. Verderop in dit artikel lees je alles over pronatie en de verschillende pronatietypen.
  • Ga op je eigen gevoel af. Laat je niet ompraten door een enthousiaste verkoper. Alleen jij kan bepalen of de schoenen lekker zitten!

Merken hardloopschoenen

Op zoek naar een kwalitatief goede hardloopschoen? Alle merken die ik hieronder noem, zijn grote gerenommeerde producenten en leveren over het algemeen hele goede schoenen.

Er zijn een aantal merken die gespecialiseerd zijn in hardloopschoenen. Dat zijn de merken:

  • Asics
  • Saucony
  • Mizuno
  • Brooks

Daarnaast zijn er een aantal grote sportmerken die ook hele goede hardloopschoenen maken. Denk hierbij aan merken als:

  • Nike
  • Adidas
  • New Balance
  • Under Armour

Koop je een loopschoen van één van bovenstaande merken, dan koop je een kwalitatief goede schoen.


Veters strikken

Je altijd al afgevraagd waarom hardloopschoenen een extra vetergaatje hebben? In onderstaand filmpje kan je zien hoe je dat gaatje heel handig kan gebruiken tijdens het strikken van je veters. Deze strikmethode zorgt ervoor dat je hiel steviger in je schoen zit en niet meer kan slippen. Zo voorkom je blaren.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Je bent vergeten een reactie in te vullen!
Vul hier je naam in