Een leaseauto rijden heeft een paar grote voordelen. Zo heb je geen kosten meer voor onderhoud en brandstof. Helemaal gratis is het ook weer niet, want je moet bijtelling gaan betalen. Wat is bijtelling eigenlijk en wat gaat dat je precies kosten?
Wat is bijtelling?
Bijtelling is het bedrag dat je aan de Belastingdienst moet betalen wanneer je een zakelijk leaseauto tot je beschikking hebt en deze ook privé gebruikt.
Het feit dat je privé gebruik kan maken van een auto van de zaak is een groot voordeel. Je hoeft tenslotte zelf geen auto meer aan te schaffen. Dit voordeel wordt door de Belastingdienst dan ook gezien als verkapt inkomen. Afhankelijk van het type auto wordt er daarom een bepaald percentage van de cataloguswaarde van de auto opgeteld bij je inkomen. Daarom wordt er gesproken over bijtelling.
Wanneer moet ik bijtelling betalen?
Je moet bijtelling betalen als je je zakelijke auto ook privé gebruikt voor meer dan 500 km per jaar.
Rijd je minder dan 500 km per jaar privé, dan hoef je geen bijtelling te betalen. De Belastingdienst verwacht dan wel dat je dat aan kunt tonen. Je kan dit doen door de Verklaring geen privégebruik auto van de Belastingdienst in te vullen en een sluitende rittenregistratie bij te houden. Woon-werkverkeer wordt trouwens gewoon gezien als zakelijk en niet als privégebruik.
Hoe hoog is mijn bijtelling?
De hoogte van je bijtelling is afhankelijk van een aantal factoren en kan per persoon verschillen. Hieronder benoem ik de 5 factoren die invloed hebben op de hoogte van de bijtelling. Later in het artikel kan je voor jezelf uitrekenen wat dit voor jou persoonlijk betekent.
1. De cataloguswaarde van de auto
De cataloguswaarde van de auto is de grondslag voor de bijtelling. De bijtelling wordt berekend over de cataloguswaarde inclusief BTW en BPM. De leasemaatschappij kan je de cataloguswaarde vertellen. Daarnaast kan je het voor de meeste auto´s zelf opzoeken op internet. Door op de website van de RDW het kenteken in te vullen, krijg je automatisch alle informatie over de auto te zien inclusief de cataloguswaarde. Daarvoor ga je naar het tabblad ‘fiscaal’.
2. Datum eerste tenaamstelling van de auto
De bijtelling van een auto wordt bepaald vanaf de eerste tenaamstellingsdatum (DET) voor een periode van 60 maanden. Het maakt niet uit of de auto binnen die 60 maanden van eigenaar wisselt. Na deze 60 maanden wordt de bijtelling voor de auto opnieuw bepaald aan de hand van de regels die dan gelden. Lease je bijvoorbeeld een auto die in 2017 in gebruik is genomen, dan betaal je tot en met 2021 het bijtellingspercentage uit 2017. Daarna geldt het bijtellingspercentage uit 2022.
Voor auto’s die ouder dan 15 jaar zijn gelden andere belastingregels (Youngtimer regeling). Die laat ik hier buiten beschouwing.
3. De CO₂-uitstoot van de auto
In principe zijn er vanaf 2018 twee bijtellingstarieven. 4% voor voertuigen zonder CO₂-uitstoot. Dat gaat om auto’s die volledig elektrisch of op waterstof rijden. Die krijgen namelijk 18% milieukorting: 22% – 18%= 4%. Voor alle andere voertuigen geldt een bijtellingspercentage van 22%.
Vanaf 2019 is daar een belangrijke aanvulling op gekomen: Het bijtellingspercentage van 4% geldt tot een cataloguswaarde van maximaal €50.000. Daarboven geldt het bijtellingspercentage van 22%. Deze nieuwe bijtellingsregel wordt ook wel de Tesla-taks genoemd. Deze aanvulling geldt alleen voor elektrische auto’s en niet voor auto’s die op waterstof rijden. Die behouden voor de hele cataloguswaarde het bijtellingspercentage van 4%.
CO₂-uitstoot (per km) | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|
0 gram | 4% | 4% * | 4% * |
> 0 gram | 22% | 22% | 22% |
*Het verlaagde percentage van 4% geldt voor auto’s die rijden op waterstof. Voor nulemissie-auto’s die niet op waterstof rijden (elektrische auto’s dus), geldt de 4% bijtelling slechts tot een cataloguswaarde van €50.000.
4. In welke belastingschijf je inkomen valt
De bijtelling die je gaat betalen, komt bovenop jouw bruto inkomen. Deze bijtelling wordt berekend door de catalogusprijs te vermenigvuldigen met het bijtellingspercentage. De uitkomst is de bruto bijtelling. De netto bijtelling, het bedrag dat je dus werkelijk elk jaar betaalt, is afhankelijk van jouw jaarinkomen. In Nederland geldt namelijk: hoe meer je verdient, hoe meer belasting je betaalt. Ons belastingsysteem kent vier belastingschijven en die zien er in 2019 als volgt uit:
Schijf | Inkomen | % Belasting |
---|---|---|
1 | T/m €20.384 | 36,65% |
2 | T/m €34.300 | 38,10% |
3 | T/m €68.507 | 38,10% |
4 | Vanaf €68.508 | 51,75% |
Met behulp van het belastingpercentage kan je dus zelf uitrekenen hoeveel netto bijtelling je uiteindelijk gaat betalen.
5. De eigen bijdrage die je aan je werkgever betaalt
Sommige werkgevers brengen een eigen bijdrage in rekening bij hun werknemers voor het privégebruik van de auto van de zaak. De hoogte van de eigen bijdrage hangt af van de afspraken die je maakt met je werkgever. Sommige werkgevers brengen helemaal geen eigen bijdrage in rekening.
De eigen bijdrage is iets anders dan de bijtelling. De eigen bijdrage wordt door de werkgever in rekening gebracht voor het privégebruik van de leaseauto. De bijtelling wordt door de fiscus in rekening gebracht voor het privégebruik van de leaseauto.
De eigen bijdrage die je betaalt voor het privégebruik van je leaseauto trekt je werkgever af van de bijtelling. Verderop in dit artikel lees je hoe de eigen bijdrage in mindering wordt gebracht op de bijtelling.
Hoe bereken ik mijn bijtelling?

Geen wiskundeknobbel? Geen paniek. Op verschillende websites kan je heel eenvoudig laten uitrekenen wat voor jouw persoonlijke situatie de bijtelling is. Jij vult de basisgegevens in, de rekentool doet de rest. Dit kan je onder andere laten doen op Berekenen.nl, maar er zijn zat andere alternatieven. Kijk gerust zelf even welke rekentool je het meest prettig vindt.
Wil je het toch liever zelf berekenen of in ieder geval snappen hoe de berekening werkt, kijk dan even mee naar onderstaand rekenvoorbeeld:
Piet heeft een inkomen van €41.000 per jaar en krijgt een auto van de zaak die hij ook privé gaat rijden. De auto van de zaak heeft een cataloguswaarde van €25.000. Het is een benzineauto en is helemaal nieuw (in 2019 dus voor het eerst in gebruik genomen). De werkgever van Piet vraagt €75 eigen bijdrage per maand voor het privégebruik van de leaseauto. Hoeveel bijtelling gaat Piet betalen?
Bruto salaris: €41.000
Bijtelling: 22% x €25.000 = €5.500 per jaar
Eigen bijdrage: 12 x €75 = €900
Totaal te belasten loon: €41.000 + €5.500 – €900 = €45.600
Piet valt in belastingschaal 3 en moet daarmee 38,11% belasting betalen over zijn bijtelling. Zijn netto bijtelling komt dus neer op:
38,11% x €4.600 (€5.500 – €900) = €1.753 per jaar = €146 per maand.
Daarnaast moet Piet natuurlijk de eigen bijdrage aan zijn werkgever betalen. Zijn totale maandelijkse kosten zijn dus: €146 + €75 = €221 per maand.
Hopelijk ben je wat wijzer geworden over de regelgeving en de manier waarop je bijtelling berekend wordt. Heb je nog aanvullende vragen na het lezen van dit artikel? Laat dan een reactie achter onder dit bericht. Of neem contact met me op via social media.