Als je jezelf wilt ontwikkelen, is het geen gek idee om af en toe een managementboek te lezen. Managementboeken worden nog wel eens als zware kost gezien, maar eigenlijk is het een hele goede investering in jezelf. Het zorgt ervoor dat je op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen binnen je vakgebied en kan het je helpen bepaalde eigenschappen te ontwikkelen of te verbeteren.
Dit jaar werd alweer voor de 16e keer de prijs uitgereikt voor Managementboek van het Jaar. Er kan er maar één de winnaar zijn, maar dat neemt niet weg dat er nog veel meer interessante titels tussen de genomineerden zitten. Mocht je dus naast de winnaar ook geïnteresseerd zijn in de shortlist (de 5 finalisten) en de longlist (53 geselecteerde boeken), dan vind je die verderop in dit artikel.
And the winner is……

Managementboek van het Jaar 2019 is geworden Alles transactie van de schrijvers Liezenberg, Lycklama & Nijland.
‘Alles transactie’ gaat over data, vertrouwen en de ongekende kansen van het transactionele internet. Want interacties en transacties zijn als ademhalen, we zijn er de hele dag mee bezig, zonder dat we erbij stilstaan. Ze variëren immers van bellen en chatten tot elektronisch betalen en inloggen op social media. De drie auteurs geven met ‘Alles transactie’ een geïntegreerd perspectief op de kern van het koopproces, tweezijdige markten, platforms, data en vertrouwen.
Uit het juryrapport: “Vanwege het maatschappelijk en economisch belang van het onderwerp, vanwege de noodzaak voor eigenlijk iedere organisatie om zich daarmee te verstaan, vanwege de grondige analyse, vanwege de heldere ontwikkel-richting, vanwege de agenda die een veelheid aan stakeholders op hun verantwoordelijkheden wijst, en ondanks het feit dat het van alle beoordeelde boeken misschien wel het meest van de lezer vergt – koos de jury voor ‘Alles transactie’ van Chiel Liezenberg, Douwe Lycklama en Shikko Nijland.”
Shortlist Managementboek van het Jaar 2019
Op 26 maart 2019 werd door Managementboek de shortlist bekend gemaakt met vijf boeken die nog in de race zijn voor Managementboek van het Jaar.
Building Tribes

Schrijvers: Daniëlle Braun & Jitske Kramer
Uitgever: Management Impact
Prijs: € 40,90
ISBN: 9789462761759
Omschrijving: Hoe schep je een excellente cultuur, hoe maak je een tribe van je organisatie, welke antropologische lessen kun je toepassen als leider, veranderaar, consultant?
Broken Business: Fraude, crisis en herstel

Schrijver: José Hernandez
Uitgever: Management Impact
Prijs: € 34,50
ISBN: 9789462762589
Omschrijving: Zijn corruptie en wangedrag in het bedrijfsleven onvermijdelijk en wat kan de top van een bedrijf daaraan doen?
7 stappen voor hervorming en herstel van integriteit.
Business Aikido

Schrijver: Peter Hoogeveen
Uitgever: Nubiz
Prijs: € 18,99
EAN: 9789492790163
Omschrijving: Succesvol zijn dankzij krachtige principes uit de Japanse krijgskunst. Doel is niet om een tegenstander uit te schakelen, maar om een medestander in te schakelen.
Alles transactie

Schrijvers: Shikko Nijland, Chiel Liezenberg en Douwe Lycklama
Uitgever: Lannoo Campus
Prijs: € 34,99
EAN: 9789401457095
Omschrijving: Over data, vertrouwen en de ongekende kansen van het transactionele internet. Winnaar Managementboek van het Jaar 2019.
Netwerken met energie

Schrijvers: Eelke Wielinga & Sjoerd Robijn
Uitgever: Scriptum Books
Prijs: € 32,50
EAN: 9789463191159
Omschrijving: Soms loopt een samenwerking goed en ontstaat er energie en soms loopt het niet en heb je last van een energielek. Dit boek geeft uitleg hoe het werkt met energie in menselijke relaties.
Longlist Managementboek van het Jaar 2019
Op 19 februari 2019 werd de verkiezing van Managementboek van het Jaar begonnen met een Longlist. De lijst doet z´n naam eer aan, want er stonden maar liefst 53 boeken op. Deze 53 boeken werden gekozen uit totaal 183 boeken. Hieronder vind je de complete Longlist op alfabetische volgorde:
- Aan de slag met dynamic control – Fred Conijn (€ 29,00)
- Algoritmisering, wen er maar aan! – Jim Stolze (€ 24,99)
- Alles transactie – Shikko Nijland & Chiel Liezenberg (€ 34,99)
- Breaking Bad Habits – Freek Vermeulen (€ 29,50)
- Broken Business: Fraude, crisis en herstel – José Hernandez (€ 34,50)
- Building Tribes – Reisgids voor organisaties – Jitske Kramer & Danielle Braun (€ 40,90)
- Business Aikido – Peter Hoogeveen (€ 18,99)
- Contentmarketing vanuit je zakelijke DNA – Karin Garritsen (€ 24,99)
- Dansen met dilemma’s – Allard Everts & Steven Olthof (€ 35,50)
- De 10 principes van agile-lean teamcoaching – Aty Boers & Marijke Lingsma (€ 29,90)
- De employee journey – Sascha Becker & Wenda Bolink (€ 28,95)
- De essentie van High Performance – Peter Stoppelenburg (€ 28,50)
- De fluïde organisatie – Arne de Vet & Filip Lowette (€ 24,99)
- De kracht van organisch leiderschap – Ronald van der Molen (€ 31,90)
- De Ladder – Ben Tiggelaar (€ 18,95)
- De Scale-up blueprint – Tony de Bree (€ 24,99)
- De zaak Organon – Jack Burgers & Johan Heilbron (€ 21,99)
- De zijkant van de macht – Julia Wouters (€ 20,99)
- De Zinmakers – Ben Kuiken (€ 20,00)
- Denken in organisaties – Tjip de Jong & Joseph Kessels (€ 24,99)
- Design Thinking: radicaal veranderen in kleine stappen – Guido Stompff (€ 23,50)
- Diagnose Transformatie – Philip J. Idenburg & Monique Philippens (€ 29,95)
- Doet marketing ertoe? – Ruud Frambach (€ 26,00)
- Durf te kiezen – Gijs Weenink (€ 26,50)
- Employee Experience – Heleen Mes & Gea Peper (€ 42,50)
- Fit for the Future – Sarah Detaille & Annet de Lange (€ 42,50)
- Het grote stageboek voor werkgevers – Maarten Brand (€ 29,50)
- Hoe word je een geloofwaardig leider? – Marc Dortu (€ 24,99)
- HR Impact – De kracht van vakmanschap – Maarten van Beek (€ 42,50)
- Instituut voor Briljante Mislukkingen – Paul Louis Iske (€ 25,00)
- Issuedenken – Mayke Van Keep & Sybrig Van Keep (€ 23,50)
- Karakter – Deugden voor professionals – Wouter Sanderse & Jos Kole (€ 25,95)
- Klantgericht leiderschap – Sydney Brouwer (€ 24,99)
- Kloteklanten 3.0 – Egbert Jan van Bel (€ 23,50)
- Leiderschap van de programmamanager – Björn Prevaas & Jo Bos (€ 39,50)
- Maak je comeback – Hans van Breukelen & Benno Diederiks (€ 20,00)
- Maak je naam onvergetelijk – Floris Hülsmann (€ 17,50)
- Netwerken met energie – Eelke Wielinga & Sjoerd Robijn (€ 32,50)
- Ontsokkeld leiderschap – Robert Mentink (€ 22,50)
- Op de schouders van grote en kleine reuzen – Ruud Bouwman (€ 24,99)
- People Peppers – Michel De Coster (€ 24,99)
- Pioniers van de nieuwe welvaart – Kees Klomp & Nadine Maarhuis (€ 22,50)
- Retail – De digitale hysterie voorbij – Gino Van Ossel (€ 29,99)
- Risicoleiderschap – Martin van Staveren (€ 36,90)
- Risicovreugde – Leo van de Voort & Rob Fijlstra (€ 24,99)
- Samensturing – Rianca Evers-den Ouden (€ 25,50)
- Sociocratie 3.0 – Jef Cumps (€ 29,99)
- Strategisch Talentmanagement in beweging – Boudewijn Overduin & Simon Noorman (€ 42,50)
- VeranderCanvas – Ten Have Change Management (€ 31,50)
- Veranderen als samenspel – Jaap Boonstra (€ 35,90)
- Verdrink geen dooie eend – Marry de Gaay Fortman (€ 20,00)
- Verslingerd aan werk – Jeroen Stouten (€ 29,99)
- Werken met profielen en persona’s – Boudewijn Bugter & Natanja de Bruin (€ 29,99)
Winnaars van voorgaande edities
Ook de winnaars van voorgaande jaren zijn zeker nog de moeite waard om een keer te lezen. De eretitel Managementboek van het Jaar ging de afgelopen jaren naar:
Jaar | Titel | Schrijver(s) |
---|---|---|
2018 | The future of shopping | Jorg Snoeck & Pauline Neerman |
2017 | Het innovatiedoolhof | G. van Wulfen |
2016 | De Corporate Tribe | Danielle Braun & J. Kramer |
2015 | Omnichannel in retail | Gino Van Ossel |
2014 | Zakendoen in de nieuwe economie | M. Hoek |