Aston Martin Red Bull Racing RB15

Ook voor 2019 heeft de FIA weer een aantal aanpassingen in het Formule 1 reglement doorgevoerd. Zo zijn er wijzigingen aan de vleugels die ervoor moeten zorgen dat coureurs elkaar makkelijker op korte afstand kunnen volgen en er uiteindelijk dus ook meer inhaalacties te zien zullen zijn. Ik heb de belangrijkste wijzigingen voor je op een rijtje gezet.

1. Brandstof

De maximale hoeveelheid brandstof die tijdens een race gebruikt mocht worden lag op 105 kg. Door deze brandstoflimiet kon het gebeuren dat er een coureur tijdens de race moest overschakelen naar een zuinigere modus. Geen vol vermogen meer en dus minder (of geen) mogelijkheden tot inhalen.

Voor 2019 is de brandstoflimiet daarom verhoogd van 105 kg naar 110 kg. Volgens de FIA moet dit ervoor zorgen dat alle coureurs gedurende de hele race het maximale uit hun motor kunnen halen. Dit zou dus tot meer inhaalacties moeten leiden.

2. Banden

Pirelli banden 2019

In 2018 werd er nog gebruik gemaakt van de zogenaamde Pirelli regenboog, een selectie van maar liefst 7 verschillende soorten banden. De hypersoft, ultrasoft, supersoft, soft, medium, hard en superhard. Elke band werd gemarkeerd met een andere kleur. In 2019 gaat dat veranderen en wordt het voor ons als fans een stuk makkelijker om de bandenstrategie te volgen.

Pirelli maakt vanaf 2019 namelijk nog maar gebruik van vijf soorten banden, die worden aangeduid met de codes C1 (hardst) tot en met C5 (zachtst). Voor elke Grand Prix wordt er uit dit assortiment van vijf een selectie gemaakt van drie. De harde band wordt wit gemarkeerd, de medium band geel en de zachte band rood. Elk Formule 1 team heeft dus per Grand Prix de keuze uit deze selectie van drie banden, maar de selectie kan per Grand Prix verschillen.

3. Aerodynamica

Formule 1 auto technische tekening

De FIA heeft ook op het technische vlak een aantal wijzigingen doorgevoerd. Deze technische wijzigingen aan het ontwerp van de Formule 1 auto moeten er toe leiden dat auto’s elkaar makkelijker kunnen volgen en dit biedt dus betere mogelijkheden om in te halen. Meer spektakel dus!

Voorvleugel
In 2019 wordt de voorvleugel van de Formule 1 auto flink aangepast. De voorvleugel wordt namelijk breder (200 mm) en hoger (20 mm). Daarnaast wordt de voorvleugel 25 mm meer naar voren geplaatst en wordt het ontwerp eenvoudiger.

Deze aanpassingen zorgen voor een andere luchtstroom en daardoor zal er minder ‘vuile lucht’ achter de auto ontstaan.

Achtervleugel
Ook de achtervleugel wordt eenvoudiger, hoger (20 mm) en breder (100 mm).
Deze aanpassingen aan de achtervleugel moeten ervoor zorgen dat achterliggers nog meer profijt hebben van de slipstream.

Daarnaast wordt de DRS-opening met 20 mm vergroot, waardoor dit systeem tot wel 25% effectiever zou moeten werken.

4. Helm

Helm Max Verstappen

Safety first! De nieuwe standaard waar alle helmen in 2019 aan moeten voldoen, is er om de veiligheid van de coureurs te vergroten. De oplettende kijker zal het zijn opgevallen dat het vizier 10 mm minder hoog is. Die ruimte was nodig voor de ballistische bescherming die rondom het vizier is aangebracht. Bovendien zorgt de shell-structuur van composiet ervoor dat deze nieuwe helm beter bestand is tegen penetratie en verbrijzeling.

5. Gewicht

Vanaf 2019 wordt de auto apart gewogen van de coureur. Voor de auto geldt een minimumgewicht van 743 kg en voor de coureur 80 kg. Het gaat hierbij trouwens om de coureur inclusief zijn stoeltje en uitrusting.

Ben je als coureur lichter dan 80 kg dan wordt je gewicht aangevuld met ballast onder de stoel.

6. Afvlaggen

In 2018 stal model Winnie Harlow de show door tijdens de Grand Prix van Canada op het verkeerde moment de race af te vlaggen. Achteraf bleek dit niet helemaal haar fout te zijn, maar het was voor de FIA wel de aanleiding om eens te kijken naar het gebruik van de traditionele zwart-wit geblokte vlag.

Vanaf 2019 komt er een digitale versie van de vlag. Zodra de leider van de race over de finish komt, wordt dit kenbaar gemaakt op een groot digitaal lichtpaneel.


Het effect van deze nieuwe regels? Dat zullen we aan het begin van het seizoen moeten gaan ervaren. De eerste race is op 17 maart in Australiƫ en is om 06:10 uur Nederlandse tijd te zien.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Je bent vergeten een reactie in te vullen!
Vul hier je naam in